Sweetbot

Sweetbot - Udvikling af responsivt ecommerce-site

Den stillede opgave

I projekt 1.4 fik vi til opgave at lave et website for et lille webbureau ved navn Sweetbot. Websitet skulle være responsivt og det skulle følge virksomhedens styleguide. Vi skulle tage stilling til visuelle elementer samt informationsarkitektur og ud fra dette, sammensætte en god og brugervenlig side for virksomheden. Dette projekt var et gruppearbejde, hvor der – ud over fokus på selve opgaven og udførelsen af denne – også var stor fokus på projektstyring og samarbejde.

Resultatet

Informationsarkitektur og målgruppesegmentering

Indledningsvis lavede vi en brainstorm over indhold, som vi bagefter kunne organisere og lave et sitemap af. Vi foretog brugertests for at sikre, at strukturen var forståelig og brugervenlig, før vi startede udviklingen af selve siden.

Vi vurderede Sweetbots målgruppe til at bestå af virksomheder, der ikke har særlig meget teknisk ekspertise og derfor har brug for Sweetbots hjælp til deres online tilstedeværelse. I forbindelse med denne målgruppe opstod vores overvejelser omkring brugervenlighed og sprog. Vi vurderede nemlig, at begreber som branding og e-commerce ikke ville være særlig brugervenlige. Derfor tænkte vi meget over hvordan vi kunne henvende os specifikt til de mennesker, der ikke har forudindgående kendskab til branchen.

Rebranding og ny visuel identitet

Vi modtog meget ros for vores overvejelser i løbet af projektet. Det var en god marketingsstrategi, vi havde inkorporeret og vi havde tænkt meget over det bagvedliggende. Dog var fokus på struktur og brugbarheden falmet og derfor var nogle kritikpunkter, at strukturen og opbygningen af vores one-page-koncept ikke var helt godt.

Da vi til vores 1. semester eksamen fik til opgave at redesigne tidligere projekter, gik jeg derfor solo og havde meget fokus på struktur, brugervenlighed og simpelhed.

I forhold til at redesigne/optimere Sweetbot valgte jeg først og fremmest at gøre det som en prototype i Adobe Experience Design. Det første jeg fokuserede på, var at ændre baggrundsfarven og i stedet indsætte et businessrelateret stock photo med en tilpas opacity og derved kun fastholde farverne i produkt-boksene. Dette var for at gøre siden mere enkel i udtrykket, da den førhen var alt for farverig og opmærksomhedskrævende.

Det næste, jeg valgte at ændre, var one-page-konceptet. Det blev ret tydeligt under præsentationen, at vi havde set os blinde på funktionen og at det – for andre – forekom forvirrende og endda også lidt rodet. Derfor har jeg valgt i mit redesign at gøre kategorierne til enkeltsider og derved gøre siden meget simpel at manøvrere rundt på. Jeg har fastholdt det overordnede design og ideen med burgermenuen fra det oprindelige projekt og så har jeg taget de indtryk og respons, der kom ud af præsentationen, og overført det til prototypen. Den er blevet meget mere enkel i udtrykket, men har stadig pift af farve og friskhed.